eira skrev:
med tanke på diskussionen som nu pågår om att dela horn och sjukdomsspridningar.
vad föredrar du att använda att skåla ur?
varför föredrar du just det du använder?
vad har hornet för symbolik för dig?
Jag tror du träffar en viktig poäng när du säger att det "bara har blivit en vana", även om jag nog skulle vilja ta bort ordet "bara" ur meningen.
Vanor, seder och traditioner är ju något man skapar tillsammans. Jag tror man vill gärna känna samhörighet med andra som gör samma sak, och inom forn sed innebär det att åtminstone en del gärna tittar över det 800-åriga glapp eller vad det kan vara till andra människor som utövade samma eller liknande vanor, seder och traditioner. Därför är det nog ibland inte helt enkelt att se skillnad på ett "modernt" blot och ett re-enactment-blot, då åtminstone en del gärna klär sig i kläder delvis eller helt inspirerade av järnålder, vikinga- och medeltid även i moderna blot.
Jag tror att detsamma gäller med horn: Det är något som man använt inom forn sed tidigare och därför gör många det nu. Det kan få en att känna något slags samhörighet med andra utövare, men dessutom kan det skapa något som utmärker idag: Vi använder inte kalk, vi använder inte glas, vi dricker inte direkt ur flaskan, vi använder horn, för det är vår sed.
I min sed ingår det därför att dricka ur horn. Därmed inte sagt att jag vill att alla skall dricka ur horn, tvärtom! Jag vill som alltid poängtera forn seds och SAs' starka individualism och en av mina allra viktigaste ståndpunkter är att tro, sed och bruk måste kännas rätt och fungera för en själv, inte för någon annan.
Därför ser jag fram emot att prova idén med att alla dricker ur egen bägare när man skålar. Jag är jättenyfiken på att få se vad olika människor väljer: Blir det horn eller glas eller rentav mugg, kopp eller krus?