Aktuellt datum och tid: tor 09 sep 2010, 13:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: dessa eviga horn
InläggPostat: tor 12 nov 2009, 10:25 
Administratör
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

med tanke på diskussionen som nu pågår om att dela horn och sjukdomsspridningar.

vad föredrar du att använda att skåla ur?
varför föredrar du just det du använder?
vad har hornet för symbolik för dig?

Jag kan ju börja med att svara på det själv. Jag föredrar två varianter utifrån två väldigt olika grunder.

Som några av er vet reser jag ibland runt på olika vikingamarknader som en del i mitt historiska intresse (markens historia, inte folkgruppernas historia) och då har det ibland blivit som så att någon eller till och med jag själv håller ett blot. De är ganska intressanta att delta i men de är då en del i det historiska återskapandet vilket är en ganska viktig poäng när det gäller det här, vilket inte hindrar att det har en större betydelse för några av de som deltar. Då föredrar jag att använda ett horn, då det tillhör bilden av hur ett historiskt blot ser ut (samt att mjöd smakar bättre i horn).

På blot utanför det historiska återskapandet (nej, jag vill absolut inte att samhället eller något annat ska tillbaka till vikingatiden) föredrar jag att använda någon lite finare bägare/glas, eller om jag är ute ensam så blir det oftast en träkåsa. Jag lever trots allt i min tro idag och inte för en massa år sedan. Sker det framsteg tycker jag det är något bra att följa och bägare/glas är fruktansvärt smidiga att ställa ifrån sig, på samma sätt som jag inte skulle vilja komma i järnålderskläder till ett modernt blot.

Hornet har jag inte någon stark koppling till utöver vad som nämnts ovan och det är lite orsaken att jag startar den här tråden, jag undrar lite vad det finns för djupare tankar om det, vad den stora förtjusningen i det är, eller om det bara har blivit en vana.

Over and out...

Inläggsrubrik: Re: dessa eviga horn
InläggPostat: tor 12 nov 2009, 10:38 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

Hornet har för mig ingen symbolik alls, bortsett från att de ur estetisk sypunkt kan vara vackra om de är hantverksmässigt tillverkade.

Jag har själv svårt att förstå hornets syfte då det, precis som du själv ger uttryck för, upplevs som ett rekonstruktionistiskt bruk.

Jag skålar i vad som finns tillgängligt(plastmuggar är väl dock tveksamt) då det är syftet med skålandet som är poängen inte det visuella. Ett vackert glas eller kåsa går utmärkt.

InläggPostat: tor 12 nov 2009, 11:01 
Rådsmedlem
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  Profil

eira skrev:
med tanke på diskussionen som nu pågår om att dela horn och sjukdomsspridningar.

vad föredrar du att använda att skåla ur?
varför föredrar du just det du använder?
vad har hornet för symbolik för dig?

Jag tror du träffar en viktig poäng när du säger att det "bara har blivit en vana", även om jag nog skulle vilja ta bort ordet "bara" ur meningen.

Vanor, seder och traditioner är ju något man skapar tillsammans. Jag tror man vill gärna känna samhörighet med andra som gör samma sak, och inom forn sed innebär det att åtminstone en del gärna tittar över det 800-åriga glapp eller vad det kan vara till andra människor som utövade samma eller liknande vanor, seder och traditioner. Därför är det nog ibland inte helt enkelt att se skillnad på ett "modernt" blot och ett re-enactment-blot, då åtminstone en del gärna klär sig i kläder delvis eller helt inspirerade av järnålder, vikinga- och medeltid även i moderna blot.

Jag tror att detsamma gäller med horn: Det är något som man använt inom forn sed tidigare och därför gör många det nu. Det kan få en att känna något slags samhörighet med andra utövare, men dessutom kan det skapa något som utmärker idag: Vi använder inte kalk, vi använder inte glas, vi dricker inte direkt ur flaskan, vi använder horn, för det är vår sed.

I min sed ingår det därför att dricka ur horn. Därmed inte sagt att jag vill att alla skall dricka ur horn, tvärtom! Jag vill som alltid poängtera forn seds och SAs' starka individualism och en av mina allra viktigaste ståndpunkter är att tro, sed och bruk måste kännas rätt och fungera för en själv, inte för någon annan.

Därför ser jag fram emot att prova idén med att alla dricker ur egen bägare när man skålar. Jag är jättenyfiken på att få se vad olika människor väljer: Blir det horn eller glas eller rentav mugg, kopp eller krus?

InläggPostat: fre 13 nov 2009, 19:52 
Rådsmedlem
 Skicka e-post  Profil

Jag ska väl ärligt säga att jag inte reflekterat särskilt mycket över användandet av hornet, utan bara gjort det. När jag tänker efter så känner jag nog att hornet har blivit ett rituellt instrument för mig. Jag har pysslat med lite av varje - religiöst och magiskt - under mitt liv, och det är bara i Seden som jag använt hornet. Annars har bägaren varit dominerande, och därför upplever jag den laddad med kristna och wiccanska konnotationer. Därmed inte sagt att jag inte använder en bägare - eller ett glas eller en mugg eller en kåsa eller vad som finns tillgängligt - när jag står utan horn och ska blota.

InläggPostat: lör 26 dec 2009, 18:43 
Samfundsmedlem
 Skicka e-post  Profil

Hej.
Det är för övrigt inte självklart att man använde horn genomgående för blot, ens för 1000 år sedan. Man kunde mycket väl använda glaskärl eller andra dryckeskärl också. Just själva blotsymboliken får man nog hitta på annat håll, än i just hornet eller dess utsmyckning. Men det fanns säkert många uppfattningar om hornet och dess symbolik ändå. Men kanske det var din fråga eller diskussionspunkt?

Hur som helst, jag har tänkt på hornet utifrån två specifika egenskaper. Dess ursprunglighet, innan glaskonst eller smide fanns. Enkla dryckeshorn som var den fattiges "glas", till de speciella stora horn som var statussymboler. Ju större, desto bättre, lite av jakttrofe'. Att de var i par var ju naturligt, för den stora uroxen man fällt bör ju ha två horn, och det passade nog utmärkt i vissa former av mer rituellt drickande, där husets och blotets ledare började med det ena och hedersgästen med det andra.

Den andra punkten är vilken andlig betydelse man såg i just horn. Kanske såg man detta som ett utslag för Fä-principen och Ur-principen i sina symboliska aspekter av det rörliga aspekten av välståndet, i enlighet med de gamla runverserna från Island och Norge. Hur som helst, jag ser personligen just hornet som en rikedomssymbol på flera olika sätt. Hornet består också genom historien, så de uppträder fortfarande under senare medeltid som speciella dryckeskärl.

Personligen så tycker jag om horn, jag har flera olika, allt ifrån modernt småländskt konstglas till pompösa nationalromantiska skapelser.

InläggPostat: fre 05 feb 2010, 21:06 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Jag har aldrig använt horn i rituellt samband, jag har aldrig deltagit i något blot (än). Dock så dricker jag ofta mitt hembryggda mjöd ur mitt horn, även i skrivande stund. Det är en speciell känsla och bortsett från att man inte kan ställa ifrån sig hornet, så är det ett bra dryckeskärl.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme