Vildblomman skrev:
Kvinnor dras i större utsträckning till bad boys eller något som inte överensstämmer med deras egen syn av någon anledning. I press kan man läsa om kvinnor som träffar på en man som gör att de tillfälligt överger sina fasta ideal, allt för kärleks skull.
Jag har aldrig nån gång träffat en kvinna som dras till "bad boys"!!!
Det där första påståendet tycker jag är en genaralisering som får våra unga män att vilja vara elaka mot tjejer för att de tror att det är det som tjejerna vill ha!
Vad tidningarna skriver kan man inte ta som norm, de skriver det som de tror säljer.
Att man som förälskad gör galna saker är inget konstigt. Förälskelsen är hormoner och endorfiner som ställer till det i hjärnan, det är till för att vi ska dras till nya personer och få barn med olika partners. En förälskelse går över på ungeför 2 år (snabbare om man tex flyttar ihop tidigare). Om det sedan går över till kärlek eller inte är en annan fråga.
Under förälskelsen så ser man ofta inte klart på den personen som man är förälskad i, och man är mer förlåtande för den andres brister.
Jag ber om ursäkt att jag låter lite hätsk, men jag blir lika upprörd över det påståendet som över påståendet att "prostitution är världens äldsta yrke".
Folk säger så mycket som de tycker och tror, och så säger de det på ett sätt som om det vore den enda sanningen, vilket får andra, ej insatta, att också tro på det.
Nu till frågeställningen.
Det är väl klart att du kan bli förlåten om tex du var ihop med en rasist och fick rasistiska åsikter. (behöver man BLI förlåten för sina åsikter fördendelen??) Men vem är det du vill ska förlåta dig? Familj, vänner, gudomarna? Det viktigaste är väl att du förlåter dig själv för att du "svek" dina ideal? Det är inte lätt att förlåta sig själv, vi vill gärna vara perfekta... om du har gjort något under den här perioden som har skadat andra människor, då är det väl dem som man ske be om att bli förlåten.
Det hela tror jag handlar om heder egentligen. Att ställa sig upp och erkänna för sig själv att, ja jag gjorde detta, jag sa så och gjorde inte si, men nu har jag lärt mig, nu vet jag mer om mig själv. Det där var jag, det är inte jag längre. Nu kan jag gå vidare.
Problemet är om det man gjorde förr kommer upp till utan och biter en där bak, vilket händer då och då. Men då får man ha lite skinn på näsan och förklara just det, att man har ändrats sig.
Mer än så kan man ju inte göra. Om de andra inte vill acceptera det så är det ju deras förlust då.
Tycker lilla jag mitt i natten :)