Aktuellt datum och tid: tis 07 sep 2010, 14:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljövänliga?
InläggPostat: fre 09 jul 2010, 00:04 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Förlåt mig XD . Jag vet att min svenska är inte så bra. Jag menade den första i alla fall. Om vi tänker att förfäder såg att bevara de vilda som liktydigt med att bevara själva, denna måste ha haft en anledning, men denne anledning var glömd. Island lärat inte dom värdet, men sedan hade Island liten skog i början, och tänkt islänningarnas mest om överlevnad. Kan vi veta varför förfäder trodde överlevnad i naturen var viktig? Finns bevis på lore?

InläggPostat: lör 10 jul 2010, 01:54 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Tjugo skrev:
Kan vi veta varför förfäder trodde överlevnad i naturen var viktig? Finns bevis på lore?

Jag kan ha missförstått frågan, men jag svarar som jag tror du menar. : )

Om vi inte lever i naturen, var kan vi då leva? Även idag då många lever i städer så behöver vi sköta jorden för att överleva. Vi plöjer och sår. Vi fiskar. Vi jagar. Vi samlar. Nu som då.
Den enda skillnanden är att nu är det någon annan som jag det svettiga jobbet och stadsborna betalar för det :)
Vi människor är en del av naturen, vi bor i naturen, vi lever av naturen. Så var det för de som levde förr och så är det nu också.

Eller menar du den "vilda" naturen? De delar som inte odlades?
Skog och hav och fjäll är ju otämdja om man säger så. Men de var nog beroende av den vilda naturen också för att få mat och trä ändå.
Man brukade prata om inägor och utägor,
inägorna var hus, hem och åkrar, ängar
utägor var skog och betesmark
Inägorna var stängslade, utanför stängslet var utägorna.
Men när de började dela upp så vet jag inte, det kanske är ett nyare fenomen, 1700-tal kanske...
Nån som vet?

Lite kul om Islands skogar.
Jag har en vän på Skogsstyrelsen.
De åkte till Island för kunskapsutbyte.
Islänningarna försöker plantera in ny skog, det går inte så bra.
"Går du vilse i en skog på Island, ställ dig upp"
:)

InläggPostat: sön 11 jul 2010, 09:03 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Linda på FrejasÖ skrev:
Tjugo skrev:
Kan vi veta varför förfäder trodde överlevnad i naturen var viktig? Finns bevis på lore?

Lite kul om Islands skogar.
Jag har en vän på Skogsstyrelsen.
De åkte till Island för kunskapsutbyte.
Islänningarna försöker plantera in ny skog, det går inte så bra.
"Går du vilse i en skog på Island, ställ dig upp"

Går du vilse i en skog, ställ dig upp...smart, solen vandrar under dygnet på ett visst sätt och vet du tidpunkten ungefär så kan din skugga tala om vilket vädersträck du befinner dig i. När solen står som högst upp på himlen är ju skuggsidan åt norr. Har du en karta så kan du gå åt ett håll som det är lättare att hitta punkter som du kan navigera dig rätt på i gen. GPS och kompass kan man klara sig utan om man förstår riktningen, sol och skugga och läsning av karta.
:) Vissa folk i Skogsstyrelsen litar blint på GPS och förstår inte att det är lättare att gå en omväg på några 100 meter i stället och lita på bildseendet, kartan, solen och riktningen. En del vandrar rakt över ett vattendrag i stället för att torrskodda nå sitt mål. Mycket dumt anser en naturmänniska men svårt att vidarebefodra till de som enbart tror på digital teknik som dessutom kan visa fel vid vattenådror, magnetism i jorden, kraftledningar m.m.
Summa summarion, lita på dig själv.

InläggPostat: sön 11 jul 2010, 11:18 
Samfundsmedlem
Användarvisningsbild

Hej!

Funderar lite på det som skrivs här. En debattör skrev att man skulle be rådarna om tillåtelse innan man gör någon åverkan, ex på skogen. Men om nu inte rådarna ger sitt tillstånd? Är detta bara ett sätt att döva sitt samvete inför en medveten skövling? Vad gäller detta att människan vill tro på naturväsen, rådare etc, det är något fascinerande över det hela. Vetenskapen säger oss att solen kommer att fortsätta att lysa över oss i en evighet. Varför är det då så underbart att se solen gå upp på morgonen, jag kan rysa i hela kroppen, eller se solen bryta igenom ett molntäcke? Hur kommer det sig att en skogspromenad kan fylla en med massvis med positiv energi? Kan det vara det faktum att vi är mer natur än vad vi någonsin tror?
Vill vi att politikerna skall våndas mera, innan de ger tillstånd till nästa bygge? Kan tex ett motorvägsbygge bli mer OK om vi frågar rådarna innan?

Sommarhälsningar
Jerry

InläggPostat: mån 12 jul 2010, 20:15 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

dolmes skrev:
....att man skulle be rådarna om tillåtelse innan man gör någon åverkan, ex på skogen. Men om nu inte rådarna ger sitt tillstånd? Är detta bara ett sätt att döva sitt samvete inför en medveten skövling?
....Vill vi att politikerna skall våndas mera, innan de ger tillstånd till nästa bygge? Kan tex ett motorvägsbygge bli mer OK om vi frågar rådarna innan?

Hmmm, intressant!
Ja, som det är NU så skulle ju inte ett jättebygge stanna av "bara för att" skogens rådare skulle säga nej!
Men kanske skulle det vara så, att om politikerna tänkte längre än 4 år i framtiden, och tog sig tid att lyssna till både människor och naturen, så skulle våra ekologiska avtryck bli lite mindre än de är idag... om saker fick ta sin tid, om vi rådfrågade inte bara folket (vilket ska göras enligt Miljöbalken) utan också naturväsen om vad de tyckte och ville och rekomenderade... utvecklingen skulle gå långsammare, och kanske skonsammare både för naturen och för våra sinnen och kroppar.

Och fatta de projektanställningarna! "Till motorvägsbygge sökes 2 shamaner för att ta kontakt med naturkrafterna, 3 månader - kan bli förlängt"

InläggPostat: mån 12 jul 2010, 20:20 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Vildblomman skrev:
Går du vilse i en skog, ställ dig upp...smart, solen vandrar under dygnet på ett visst sätt och vet du tidpunkten ungefär så kan din skugga tala om vilket vädersträck du befinner dig i.

Jag håller helt med dig! Jag jobbar med GPS varje dag jag är i fält, och det är en stor hjälp, men det är också allt, en hjälp! Inget exakt att förlita sig på till hundra alltså.
Jag är alldeles för ovan att räkna ut vädersträck med hjälp av sol och stjärnor!
Borde lära mig det, det är ju en viktig kunskap.

Det där med att ställa sig upp i skogen, jag tror att de menade att det växta så dåligt så träden inte var högre än att man kunde se över dem om man stod upp...
Jag hoppas det var en underdrift! Har aldrig varit på Island själv... ännu :)

InläggPostat: sön 18 jul 2010, 08:20 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Det är interessant att Islands skogar även idag växer inte bra. Kanske som visar hur lätt det var avverkat i första hand.

Jag vet allting om utgard och innangard och det är utgard som jag är intresserad av. Förfäder var ju oroliga för sina egen mark för var den deras överlevnad, men i en agrarsamhället är utgard inte så viktig. Varför än skulle de bryr sig om den? Ja väll de jagade och furagerade (hoppas att som är den rätt orden XD) men även om hela utgard var borta kunde de överleva.

Också vet jag att markägarna hade rättigheter till skog och sådana, men idag är det inte så annorlunda. Jag vet om några vägar läggs om på Island för landvättir eller älvor, men hur går detta att utökas till miljövänliga ideer? Finns några referenser till detta i förkristna historia?

Tack igen till allt för svaren och för att vara med min svenska ;) .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme